fbpx

Jaką ilość opakowań zamówić? Estymacja dostaw pudełek i reklamówek

Zamówienia towarów są podstawowym elementem każdego biznesu. Zazwyczaj towarzyszą im także dostawy opakowań, które wraz z produktami powędrują do klientów. Te jednak często zalegają na magazynach, bądź przeciwnie – znikają szybciej, niż byśmy tego chcieli. Takim sytuacjom może zapobiegać estymacja dostaw opakowań dopasowana do potrzeb danego przedsiębiorstwa.

Po pierwsze – wybór opakowań

Estymacja zamówień opakowań powinna rozpocząć się od określenia ich rodzaju, który będzie najodpowiedniejszy dla danego biznesu. Sklepy internetowe z pewnością będą zainteresowane pudłami i taśmami z logo, piekarnie – jednorazowymi woreczkami z markową naklejką, a serwisy samochodowe mniejszymi opakowaniami i dużymi workami zdolnymi pomieścić zestaw czterech opon. Wszystko zależy tutaj od indywidualnych preferencji danego przedsiębiorstwa.

Decydując się na dany rodzaj opakowania warto wziąć pod uwagę nie tylko jego pojemność i przeznaczenie, ale także materiał, z jakiego został wykonany. Papierowe pudełka i zestawy reklamówek z pewnością zajmą mniej przestrzeni magazynowej, co pozwoli zminimalizować koszty ich przechowywania. Pozwolą również zwrócić uwagę klientów na problemy związane z ochroną przyrody. Z kolei plastikowe opakowania będą miały przewagę w przypadku biznesów sprzedających wilgotne czy wrażliwe na warunki atmosferyczne towary – syntetyczny materiał z pewnością dobrze je zabezpieczy. Warto jednak rozpatrywać różne możliwości już na etapie decyzji.

Po drugie – estymacja sprzedaży

Pudełko, reklamówka czy firmowa naklejka nie powędruje do klienta bez towaru. Podstawowym warunkiem oszacowania zamówienia opakowań jest zatem estymacja ilości produktów, jakie firma zamierza w danym czasie sprzedać. W przypadku dużych biznesów pomagają w tym systemy informatyczne. Z kolei małe firmy mogą się w takim przypadku posiłkować danymi sprzedażowymi pozyskanymi na różne sposoby. Jednak jak wykorzystać je, by nie magazynować miesiącami nadmiaru pudełek i reklamówek?

Szacunek na podstawie danych z poprzednich miesięcy

W przypadku, gdy mamy do czynienia z biznesem działającym od dłuższego czasu, warto wykorzystać informacje o sprzedażach zebrane w poprzednich miesiącach działalności. Takie dane można przedstawić w formie wykresu ilustrującego ilość sprzedanych produktów, najczęściej w miesięcznych przedziałach czasu.  Jeśli firma dysponuje systemem informatycznym, taki diagram najczęściej można wygenerować automatycznie.

Z pomocą takiego wykresu jesteśmy w stanie określić nie tylko sprzedaż w danym miesiącu. Tego typu statystyka pozwala na określenie sezonowości przedsiębiorstwa, czyli okresów, w których sprzedaż znacząco rośnie lub spada. Najczęściej obejmuje ona zestawienia miesięczne lub tygodniowe. Analiza diagramu danych z poprzednich okresów przydaje się również przy określaniu trendu sprzedaży. Ten może być rosnący lub malejący – każda z tych tendencji wpływa na ilość zamówień i opakowań. Połączenie tych informacji pozwala na określenie przybliżonej sprzedaży towarów na kolejne okresy.

Oszacowałem sprzedaż – i co dalej?

Estymacja liczby transakcji stanowi dopiero wstęp do określenia niezbędnej ilości opakowań – oczywiście przyjmując, że nie mamy danych dotyczących samych opakowań. Kolejnym jej etapem jest oszacowanie ilości produktów, które zostaną zapakowane w dane pudełko czy reklamówkę. W wielu przypadkach na jeden produkt przypadnie jedno opakowanie: piekarnie, salony jubilerskie czy automaty z żywnością z pewnością zużyją jeden woreczek, etui czy kubek na pojedynczy sprzedawany produkt. Istnieją jednak także inne firmy, takie jak sklepy internetowe, motoryzacyjne czy spożywcze, które do jednego opakowania włożą kilka, a nawet kilkadziesiąt rodzajów towarów.

W takim przypadku warto zwrócić uwagę na ilość przedmiotów przypadających na jedną transakcję oraz gabaryt towarów, z jakimi dane przedsiębiorstwo ma do czynienia na co dzień. W przypadku, gdy rozbieżności między wielkością produktu i ilością zamówień są duże, dobrą opcją może być wybór kilku rozmiarów reklamówek bądź pudełek. Warto również przeanalizować trendy roczne i planowane wzrosty sprzedaży wynikające np. Z kampanii reklamowych. Tego typu zmiany z całą pewnością będą wymagały zwiększenia zamówień.

Estymacja dla nowo powstałych przedsiębiorstw

A co możemy zrobić w przypadku, gdy nie dysponujemy danymi o sprzedażach ze względu na krótki staż przedsiębiorstwa? Najprostszą metodą oszacowania liczby transakcji jest ustalenie stopnia nasycenia rynku. Firmy pracujące stacjonarnie mogą to zrobić poprzez obserwację ruchu w sklepach lub oddziałach konkurencji. W tym przypadku wystarczy podzielić liczbę klientów lokalu przez liczbę ludzi, którzy przeszli koło niego w danym czasie, by uzyskać procent osób skłonnych skorzystać z usług z danej branży. W ten sam sposób można także zaobserwować ilość i rodzaj produktów, które najczęściej się sprzedają. Właścicele sklepów internetowych mogą w tym celu wykorzystać dane udostępniane przez zewnętrzne narzędzia monitorujące ruch na stronach. Na podstawie takiej obserwacji możliwe jest określenie przybliżonej ilości sprzedanych produktów, a tym samym i opakowań.

Jak oszacować jednorazowe zamówienia?

Zdarzają się także przypadki, w których opakowania potrzebne są tylko na jedną, konkretną okazję. Taką okazją może być konferencja, wydarzenie czy realizacja specjalnego zamówienia. Oszacowanie ilości niezbędnych pudełek czy reklamówek jest wtedy dość prostym zadaniem. W przypadku, gdy dostępna jest określona lista gości lub produktów, liczba opakowań będzie równa liczbie zaproszonych osób. Gdy mamy do czynienia z otwartym wydarzeniem czy targami, warto zasięgnąć informacji o frekwencji u organizatorów. To pozwoli oszacować liczbę osób, jaka może odwiedzić przeciętne stoisko.